Blog Work in progress…        

Als wij, Jan en Miranda, eind 2018 naar Sicilië gaan, komen wij op een klein pittoresk terrasje uit waar wij een cannolo en een espresso nuttigen. Dit is zo lekker dat wij ons op Dat wij ons realiseren over het aanbod van desserts die er in Nederland worden aangeboden en in het bijzonder in restaurants. Veelal zien we de standaard desserts terug op de kaart zoals een ‘dame blanche’ en tegenwoordig overal ook een Italiaans toetje als ‘panna cotta’ en een Tiramisu. 

Daarover zijn wij mede wellicht ook uit eigen belang na terug komst in Nederland op onderzoek uit gegaan. Vele plaatsen in Nederland zijn de afgelopen 2 jaar zijn wij geweest op zoek naar een echte verse cannolo. De conclusie dat de cannolo in verschillende varianten verkocht wordt maar de originele verse cannolo nagenoeg niet te vinden is in Nederland. Ooit was dat ook zo met bijvoorbeeld Tiramisu en Limoncello. Nu kent iedereen deze producten. En kijk dan eens naar een Pannetone, deze werd nergens verkocht en zie je dit jaar opeens overal verschijnen. Deze ervaringen gaf ons de inspiratie om de cannolo trachten naar Nederland te brengen. De gedachte die we hierbij hadden, was een eeuwen oud recept in een modern jasje de cannolo te introduceren.  

Via internet kwamen wij in contact met 2 jonge Sicilianen die  de verkoop van de cannolo reeds succesvol deden in het Noorden van Italië op de wijze zoals wij dat ook in gedachte hadden. Met deze Italianen zijn wij onder andere naar Sicilië gegaan om twee unieke cannolokarren te bemachtigen, waarmee wij de cannolo waar ook ter plekke vers kunnen maken. Het product dient koel te worden bewaard en dat maakt het dat een koeling nodig hebt. Deze karren zijn dus uniek en niet eerder gezien in Nederland. 

De cannolokarren hebben toen deze in Nederland zijn aangekomen wij laten wrappen en dienen voor B2B-event en foodtrucksevents, helaas kregen wij net als veel andere ondernemers te maken met corona en konden wij een aantal bedachte verkoopkanalen niet activeren. Dan kijk je als een echte ondernemer wat je nog wel kunt en bedachten wij om rondvaarten in de Haagsche kanalen “Canali Canoli” te doen met een ‘cannolo experience’ te geven dus een proeverij met een lekker glas Italiaanse prosecco. 

Mooie reclame en erg leuk om te doen! Zodra de winter achter ons ligt gaan we dit weer voortzetten. 

De obstakels bij de opstart van dit avontuur waren best serieus. Verkeerde timing of niet…om te beginnen in een branche als de horeca. Zoals hiervoor al benoemd, hadden wij  meerdere verkoopkanalen bedacht welke wij konden bedienen maar door corona-maatregelen zijn hiervan enkele uitgevallen. Onze opgedane ervaringen om de restaurants als verkooppunt te laten dienen werd mede corona ook lastig of nagenoeg onmogelijk. Daarnaast mis je bij deze verkooppunten je eigen identiteit. Echter kwam doordat we bleven bewegen in de markt een kans voorbij om een pop-up store te beginnen in Den Haag op het Noordeinde. Deze kans grepen wij direct aan. Een eigen pop-up kun je je eigen identiteit laten zien en het product aan de verschillende “markten” laten beleven. We wilden in september aan de verbouwing beginnen. Echter door covid en andere omstandigheden gebeurde dit pas eind november en zijn ondertussen in de eindfase beland.  

Het is geen makkelijke beslissing om een winkel te beginnen in corona tijd, vooral omdat de locatie van origine een kantoor is en we nauwelijks ervaring hebben met dit soort activiteiten. Er moest van alles gebeuren waaronder vakmensen te vinden om deze werkzaamheden uit konden voeren en wel per op korte termijn zodat we 1 december de deuren konden openen. De gedacht hierbij ook de kosten te beperken. Aangezien er geen bank die dit soort activiteiten wil financieren, moet je er je eigen geld in steken. En wanneer en hoe verdien je dit terug  als je alleen afhaal mag doen zoals afgelopen weekend is aangekondigd ? Zoveel moeilijke beslissingen om te maken en elke dag weer dat je denkt hoe kunnen wij open, wanneer en met wat voor restricties vanwege covid. 

Wij horen natuurlijk veel van andere ondernemers die nu in de problemen zitten en bijna niet rond kunnen komen. Dit baart zorgen en daardoor heb je wel eens twijfels over de genomen beslissing en gekozen weg. Maar wij hebben beide passie en geloof in dit mooie product. Het is uniek, vers en nergens zo te krijgen zoals wij dat heel binnenkort gaan wij doen. Onze passie zorgt ervoor dat je door blijft gaan met verbouwing en blijven inzien dat deze eerste Brandstore Cannoleria van Nederland een succes formule zal zijn. Dat wij verder willen groeien en meerdere filialen (franchise formule) willen gaan opzetten andere liefhebbers van dit product. Deze droom zorgt er voor dat ik uit negatieve ervaring met Sicilie in een ver verleden, waar ik een mooie lieve dochter aan over heb gehouden, iets positiefs van ga maken. De cirkel is weer rond zoals men dat zegt. 

Of onze droom het beste besluit is wat wij ooit hebben genomen weten wij nog niet, maar wij denken in kansen en in beleving en dat is wat wij met deze Brandstore willen neerzetten. 

Mensen even weg te halen uit de sleur en ellende dat er op dit moment hier niets kan. Een unieke ervaring, je wordt bediend in het Italiaans, een mooie plek waar je kunt genieten van de originele hippe cannolo als dessert of als tussendoortje met Italiaanse muziek op de achtergrond. Je waant je voor even in Sicilië.

Als binnenkort de winkel open is, willen wij de winkel verder ontwikkelen en is een VR-bril niet ontdenkbaar met live beelden van bijvoorbeeld een terrasje in Palermo met een zonnetje in, jij als klant krijgt dan het perfecte gevoel even daar te zijn terwijl je geniet van de cannolo. Dit is hoe wij ons concept zien en willen doorontwikkelen waarvan beleving  beleving een essentieel onderdeel is. Dat mensen uit heel Nederland naar Noordeinde komen voor deze beleving en dat de cannolo net zo bekend zal worden als bijvoorbeeld de tiramisu. 

Onze droom is zo groot dat wij twijfels hebben gehad om het hele project te laten schieten. Dit zit echter niet in onze DNA om op te geven maar wel slim te blijven nadenken wat wel kan. Groot denken en klein beginnen is ons motto. Door de juiste mensen om je heen te verzamelen, een dreamteam bouwen, kun je veel meer dan wij voormogelijk hebben gehouden. 

Nu na de start en het blijven aanpassen, verbeteren en testen van ons plan, hopen we straks met de opening van de eerste cannoleria brandstore in 2022 een eerste doorbraak te kunnen maken.  

Eindelijk hebben wij dan de Brandstore open en kunnen wij  gaan verkopen, misschien nog niet helemaal zoals wij zouden willen, maar dit is nog slechts het begin, want nu hebben wij een eigen uitstraling neergezet zoals wij vinden hoe een cannolo anno 2021 hoort te zijn. 

‘ Jammici cannoli’ staat voor Jan en Miranda en vriendschap, amici.

Ons team gaat de lekkerste cannoli  maken. Ter plekke bereidt met (h)eerlijke pure verse producten uit Sicilië. Alleen de beste kwaliteit ook van toppings gebruiken wij het meest exclusieve wat er te krijgen valt. 

Er zijn Cannoleria in US en in Australië , in Nederland en in Europa met uitzondering van Italie is dit niet bekend. 

Ook is avontuur en gedachte een risico om te starten met slechts een specifiek product wat nog niet algemeen bekend is,  maar dat maakt het juist uitdagend voor ons en geeft ook kansen!  

Een van onze adviezen is dan ook om je droom te gaan leven en het gewoon te gaan doen door middel van de juiste mensen een dreamteam om je heen te verzamelen van mensen die in jouw missie geloven en je steunen. Dat hebben we gedaan en doen we nog steeds.